05 Disember 2007

Jutawan Senyap : Episod 1

Assalamualaikum , salam manis buat semua.

'Menjejaki Jutawan Senyap' nukilan Dr. Rusly Abdullah atau dikenali sebagai Chef Li merupakan buku yang boleh dikatakan ada 'umph'. Ini adalah kandungan isinya digarap dengan begitu baik dan sarat dengan cerita-cerita begitu menarik minat pembaca.


Rupa-rupanya cerita jutawan senyap di Malaysia ini cukup hebat. Jangan disangkakan peniaga-peniaga kecil di pasar malam, di tepi kaki lima , atau di tepi-tepi bangunan flat cuma insan-insan yang berjiwa kecil. Tetapi merekalah yang lama-kelamaan digelar "Jutawan Senyap' akhirnya. Sungguh menakjubkan.


Karektor Jutawan Senyap:

1. Jenis perniagaan mereka tidak 'GAH', tidak nampak hebat dan tidak standard. Perniagaan mereka kecil sahaja tapi mempunyai jaringan yang luas.


2. Mereka tidak pernah bercerita apa-apa tentang berapa pendapatan mereka.


3. walaupun kehidupan mereka mewah, ada rumah, kereta yang setaraf dengan wakil rakyat, tetapi kehidupan sosial mereka lebih merakyat.


4. Mereka ini jarang atau tiada mendapat anugerah bintang kebesaran yang membawa gelaran Dato' atau Tan Sri. Paling tinggipun PJK [Pingat Jasa Kebaktian]. Gelaran lazim untuk mereka ialah seperti 'pak Haji' atau "mak Hajjah' jikalau telah menunaikan haji.


5. Mereka bukan jenis ghairah melabur sana-sini. Mereka paling berhati-hati dan berwaspada apabila melibatkan soal duit.


Kata-kata "Biarlah kita jalankan perniagaan KECIL asalkan kejayaannya BESAR. Itu lebih baik dari bisnes BESAR tapi untungnya KECIL!" itulah yang dipegang oleh kebanyakan Jutawan Senyap.


Kisah pendatang Indonesia bernama Diyono Santoso begitu menarik minat aku.


Beliau telah membuat tinjauan sejak beliau berada di Kuala Lumpur. Beliau dapati :


1. "Setiap orang yang bergerak di KL ini ada wang di sakunya. Ada sedikit ada banyak. pokoknya setiap orang ada wang dalam sakunya.


2. " Barang berharga RM1 kalau di KL sudah tidka ditawar orang lagi. Pokkoknya asal harga RM1 sudah dikira sangat murah.


3. Bawa apapun ke KL bisa menerangkan kegunaannya, akan ada pembelinya.


Akhirnya beliau menceritakan "Percaya enggak Pak... berjualan air di pinggir jalan sahaja di Malaysia bisa pakai BMW!"


Itulah sedikit cetusan yang aku nukilkan untuk tatapan kita bersama.


Kata madah Chef Li juga turut terangsang mindaku untuk bekerja keras menjadi insan yang mampu memberi kebaikan kepada insan lain dengan caraku sendiri.


"Anda patut menjadi kaya. Anda tidak berhak menjadi miskin. Hidup di Malaysia tetapi tidak kaya adalah malang." Chef Li


1 ulasan:

Unknown berkata...

Betul. ramai jadi jutawan jual air pun tepi jalan. macam wonmg solo.. nasinya sungguh sedap.

[Jemput ke blog saya untuk tips Kerja Part Time Online]