04 Disember 2007

Kelapa




Assalamualaikum dan salam manis dari aku

Hari ni aku ingin bicara tentang kelapa. Kelapa memang sinonim dengan orang kita. Pokok kelapa boleh dimanafaatkan dari batangnya hinggalah ke daunnya. Semuanya boleh dikomersialkan.
[ gambar di bawah menunjukkan kepentingan kelapa apabila diadakan kenduri, sebagai contoh.]
Apa yang aku ingin sentuh di sini ialah tentang isi kelapa. Sejak kebelakangan ini, aku terjumpa makanan yang disebut sebagai 'jeli kelapa'. Wah! begitu nyaman sekali bila memakannya terutamanya apabila cuaca panas. Harganya sekitar RM1 sebekas. Aku kerap membelinya apabila ku berkunjung di pasar tani, Kuantan. Ianya diperbuat dari campuran agar-agar yang dimasak dan air kelapa juga isinya yang diparut. Disejukkan. Lazat bila dahaga!

Di bawah ini aku selitkan resepi Serunding Kelapa dan sambal ketumbal petikan dari Majalah Anis Julai 2005

Serunding Kelapa

1/2 biji kelapa parut [ambil isinya yang putih]
2 paket kecil udang kering - dikisar halus
3 ulas bawang putih - dikisar halus
2 biji bawang besar -dikisar halus
5 biji cili kering - dikisar halus
batang serai [dihiris] - dikisar
3 sudu gula
Sedikit kunyit
Garam secukup rasa
3 sudu minyak masak

Caranya:
Panaskan minyak
Tumiskan bahan kisar sehingga naik bau
Masukkan gula dan garam serta kunyit
Masukkan kelapa
Kacau hingga rata dan kering
HIdangkan

Resepi Sambal Ketumbal

Bahan:
3 biji bawang besar
4 biji lada merah
3 biji cili padi
3 biji limau kasturi
sedikit belacan

Cara Membuat:

Bawang dipotong empat, dipotong empat
Lada merah digoreng sebentar
Cili padi digoreng sebentar
Belacan digoreng sebentar
Tumbuk semua bahan yang telah digoreng, masukkan sedikit garam
Masukkan limau yang dipotong dua.
Gaul hingga rata
Sedia untuk dihidangkan


Selamat mencuba ye!

Tiada ulasan: